مقالات

میکروچیپ حیوانات چیست و نقش آن در پیدا کردن حیوانات گم شده

میکروچیپ حیوانات چیست؟

آشنایی با میکروچیپ حیوانات و مزایا و معایب آن

میکروچیپ حیوانات چیست؟ کاشت میکروچیپ حیوانات خانگی، روشی ساده است که برای اطمینان از ایمنی و امنیت آن‌ها استفاده می‌شود. این فرآیند شامل قرار دادن یک ریزتراشه کوچک در زیر پوست حیوان خانگی شما است. میکروچیپ که به عنوان ریزتراشه نیز شناخته می‌شود، یک روش معمول و غیر تهاجمی است که در آن دامپزشک میکروچیپی را که حاوی یک شماره شناسایی منحصر به فرد است، در زیر پوست سگ یا گربه (با استفاده از سوزن زیرپوستی) وارد بدن حیوان می‌کند.

این ریزتراشه یک شماره شناسایی منحصر به فرد را ذخیره می‌کنند اما ریزتراشه‌ای که در حیوان خانگی شما کاشته شده است، باتری و منبع انرژی داخلی ندارد و حاوی یک شماره شناسایی منحصر‌به‌فرد بوده که هیچ اطلاعاتی را منتقل نمی‌کنند. ، بنابراین تا زمانی که توسط اسکنر میکروچیپ خوانده شود، بدون هیچگونه عارضه یا پیامد منفی در حیوان خانگی باقی می‌ماند.. هنگامی که میکروچیپ با اسکنرهای ویژه موجود اسکن می‌شود، شماره شناسایی خود را ارسال می‌کند که در صورت نیاز می‌توان از آن برای یافتن موقعیت شما استفاده کرد. بنابراین کاشت میکروچیپ خالی از لطف نیست؛ زیرا هم به بازگرداندن حیوانات خانگی گمشده به صاحبان‌شان کمک می‌کند، هم موجب آرامش و کاهش استرس آن‌ها می‌شود. ازطرفی، اگر کاشت میکروچیپ برای حیوانات خانگی در مراکز معتبر و حرفه‌ای انجام شود، بسیار آسان، سریع و بدون درد خواهد بود.

 پیش از آنکه با میکروچیپ حیوانات بیشتر آشنا گردید لازم است بدانید کاربرد میکروچیپ ها با ردیاب قلاه ای حیوانات کاملا متفاوت است. اگر بدنبال پیداکردن حیوان خود هستید قطعا پیشنهاد ما خرید بهترین جی پی اس قلاده ای حیوانات G914 می باشد.

میکروچیپ حیوانات چیست؟

میکروچیپ چیست؟

میکروچیپ حیوانات چیست؟ میکروچیپ یک تراشه کوچک الکترونیکی است که در یک شیشه استوانه‌ای محصور شده است و تقریباً به اندازه یک دانه برنج  به‌طول 11 تا 13 میلی‌متر، و قطر 2 میلی‌متر است که زیر پوست حیوان خانگی کاشته می‌شود. بعد از انتقال آن به زیر پوست حیوان خانگی، توسط یک اسکنر که از روی ناحیه مورد نظر بدن (که ریزتراشه جا ساز شده است) عبور داده شده و فعال می‌شود.

دراقع امواج رادیویی منتشر شده توسط اسکنر تراشه را فعال می‌کند. این قطعه به فناوری «شناسایی با امواج رادیویی» وابسته است و می‌تواند اطلاعات را ازطریق این امواج انتقال دهد. تراشه شماره شناسایی را به اسکنر ارسال می‌کند تا آن را روی نمایشگر مخصوصی نمایش دهد. این میکروچیپ کوچک اما قدرتمند مانند شماره شناسه شخصی حیوان خانگی بوده که مستقل است، هرگز گم یا منقضی نمی‌شود و تا آخر عمر حیوان خانگی دوام دارد.

میکروچیپ حیوانات چیست؟

چگونه میکروچیپ به حیوانات خانگی تزریق می‌شود؟

این ریزتراشه با استفاده از یک سوزن به صورت زیر پوستی به سگ یا گربه شما تزریق می‌شود. این سوزن تا حدودی بزرگتر از سوزن‌های مورد استفاده برای تزریق‌های معمول است اما برای حیوان دردناک نیست. برای تزریق میکروچیپ نیازی به جراحی یا بیهوشی نیست و می‌توان آن را در طی یک بازدید معمول با دامپزشک در منزل تزریق کرد. علاوه بر این لازم است بدانید، ریزتراشه‌هایی که در حال حاضر در حیوانات خانگی استفاده می‌شوند، فقط دارای شماره شناسایی هستند. بنابراین، میکروچیپ یک دستگاه GPS نیست و در صورت گم شدن حیوان شما نمی‌تواند آن را ردیابی کند.

میکروچیپ حیوانات چیست؟

چگونه یک ریزتراشه به بازگشت مجدد حیوان گمشده به صاحبش کمک می‌کند؟

میکروچیپ حیوانات چیست؟ هنگامی که حیوانی پیدا می‌شود و به یک پناهگاه یا کلینیک دامپزشکی منتقل می‌شود، یکی از اولین کارهایی که انجام می‌دهند این است که حیوان را برای داشتن یک میکروچیپ اسکن می‌کنند. اگر ریزتراشه‌ای پیدا کنند و اگر رجیستری ریزتراشه اطلاعات دقیقی داشته باشد، می‌توانند به سرعت صاحب حیوان را پیدا کنند.

برای آن‌که میکروچیپ بتواند درصورت لزوم اطلاعات مرتبط با حیوان را ارسال کند، باید با اسکنر الکترومغناطیسی مانند اسکنرهایی که دامپزشکان و دفاتر کنترل حیوانات از آن‌ها استفاده می‌کنند. فعال شود. جریان برق اسکنر، میکروچیپ را فعال می‌کند. سپس میکروچیپ اطلاعات خود را به آنتن ارسال می‌کند و آن‌ها را از طریق امواج رادیویی به اسکنر بازمی‌گرداند تا به‌عنوان عدد خوانده و تفسیر شوند.

توجه داشته باشید که شماره شناسه میکروچیپ کاربردی برای ردیابی حیوانات همانند یک جی پی اس کوچک سگ ندارد. به‌عبارت‌دیگر، این شماره به هیچ حیوان خانگی گمشده‌‌ای کمک نمی‌کند که به خانه بازگردد، مگر اینکه صاحب آن نام و اطلاعات تماس فعلی خود را به شماره موجود در پایگاه داده ثبت میکروچیپ متصل کند. در ادامه به نحوه ثبت میکروچیپ در سامانه‌های مربوطه اشاره خواهیم

آیا واقعاً یک ریزتراشه احتمال بازگرداندن حیوان خانگی را در صورت گم شدن افزایش می‌دهد؟

میکروچیپ حیوانات چیست؟ قطعا تزریق میکروچیپ احتمال بازگشت مجدد حیوان خانگی به صاحب خود را افزایش می‌دهد. اما برای امنیت و خیالی آسوده تر شما می توانید از هر دو دستگاه میکروچیپ حیوانات و جی پی اس قلاده ای حیوانات برای امنیت و پیدا کردن کوچولوهای پشمالوی خود در مواقع سرقت و یا گم شدن خریداری و استفاده نمایید. این دو دستگاه در کنار هم می توانند برای پیدا شدن حیوان خانگی شما 90% کاربرد داشته باشند.

برای تزریق میکروچیپ به حیوان خانگی خود در منزل باید از چه کسی کمک بگیرم؟

برای تزریق میکروچیپ به حیوان خانگی خود کافی است به مراکز دامپزشکی مراجعه کنید و در خواست میکروچیپ برای حیوان خانگی خود را بدهید. اکثر مراکز مراقبت و نگهداری از حیوانات بصورت رایگان تزریق میکروچیپ را برای حیوانات انجام می دهند. اما ممکن است در بعضی مراکز تزریق میکروچیپ برای حیوان عزیز شما دارای هزینه هایی باشد.

چرا نمی‌توانم ریزتراشه را بخرم و خودم آن را به حیوان خانگی تزریق کنم؟

به نظر می‌رسد یک روش ساده برای کاشت ریزتراشه در حیوانات خانگی باشد زیرا از اصطلاح تزریق برای انجام این عمل استفاده می‌شود. برخی از افراد تصور می‌کنند که خودشان قادر به تزریق میکروچیپ به زیر پوست حیوان هستند. لازم است بدانید، اگرچه شبیه یک تزریق ساده به نظر می‌رسد، اما بسیار مهم است که ریزتراشه به درستی کاشته شود.

استفاده از نیروی بیش از حد، قرار دادن سوزن در عمق بیش از حد پوست یا قرار دادن آن در مکان نامناسب نه تنها می‌تواند تشخیص یا خواندن ریزتراشه را در آینده دشوار کند، بلکه می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تهدید کننده زندگی برای حیوان خانگی شما شود. ریزتراشه‌ها باید واقعاً تحت نظارت دامپزشک کاشته شوند، زیرا دامپزشکان می‌دانند ریزتراشه‌ها باید دقیقا در کجا قرار گیرند، می‌دانند چگونه آن‌ها را قرار دهند و می‌دانند چگونه علائم یک مشکل را تشخیص دهند و در صورت بروز آن، آن را درمان کنند.

وقتی ریزتراشه کاشته شد، چه باید کرد؟ چه نوع نگهداری مورد نیاز است؟

هنگامی که حیوان خانگی شما میکروچیپ شد، تنها سه کار وجود دارد که باید انجام دهید:

1) مطمئن شوید که میکروچیپ ثبت شده است.

2) از دامپزشک خود بخواهید حداقل سالی یک بار ریزتراشه حیوان خانگی شما را اسکن کند تا مطمئن شود ریزتراشه هنوز کار می‌کند و قابل تشخیص است.

3) اطلاعات ثبت نام خود را به روز نگه دارید. اگر متوجه هر گونه ناهنجاری در محل کاشت میکروچیپ شدید، مانند تراوش یا تورم، با دامپزشک تماس بگیرید.

در حالت ایده‌آل، ریزتراشه باید در طول معاینات منظم سلامتی و مراقبت‌های پیشگیرانه حیوان شما اسکن شود تا مطمئن شوید که هنوز در جای خود قرار دارد و همانطور که باید کار می‌کند. اگر محل زندگی خود را جابه‌جا کرده‌اید، یا هر یک از اطلاعات شما (مخصوصاً شماره تلفنتان) تغییر کرده است، مطمئن شوید که این اطلاعات را در پایگاه اطلاعات مربوط به میکروچیپ در اسرع وقت به‌روزرسانی کرده‌اید.

برخی از حیوانات خانگی که میکروچیپ به آنها تزریق شده است اما به خانه خود برنمی‌گردند، بیشتر اوقات به دلیل ثبت اطلاعات نادرست مالک (یا نداشتن اطلاعات مالک) در پایگاه داده رجیستری ریزتراشه است. فراموش نکنید که اطلاعات خود را به روز نگه دارید.

نکاتی درخصوص ثبت میکروچیپ حیوانات خانگی

همانطور که اشاره کردیم، شماره شناسه منحصربه‌فرد میکروچیپ هیچ فایده‌ای نخواهد داشت، مگر اینکه آن را در پایگاه مخصوص داده ثبت کنید. همچنین توجه به نکات ذیل به هنگام ثبت میکروچیپ مفید است:

هنگامی ‌که میکروچیپ حیوان خانگی خود را ثبت می‌کنید، تمام اطلاعات تماس مربوطه را وارد کنید. بهتر است که هم شماره تلفن ثابت و هم شماره تلفن همراه خود و هر فرد دیگری در خانواده که مسئولیت مالکیت حیوان را بر عهده دارد درج کنید. به یاد داشته باشید که اطلاعات تماس خود را در سامانه ثبت میکروچیپ به‌روز نگه دارید.
سامانه‌های مختلف خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند. برخی از آن‌ها دارای سرویس هشدار حیوان خانگی گمشده هستند که اطلاعات حیوان خانگی شما را به شبکه‌ای از دامپزشکان ارسال می‌کند. شما می‌توانید با پرداخت هزینه از این سرویس بهره‌مند شوید.

میکروچیپ حیوانات چیست؟

مزایای میکروچیپ حیوانات:

ماندگاری: 

میکروچیپ دائمی است و نیازی به تعویض ندارد.

امنیت: 

میکروچیپ اطلاعات حیوان را به طور امن ذخیره می کند.

قابلیت ردیابی: 

میکروچیپ به ردیابی حیوان در صورت گم شدن یا رها شدن کمک می کند.

معایب میکروچیپ حیوانات:

هزینه: 

کاشت میکروچیپ می تواند پرهزینه باشد.

عوارض جانبی: 

کاشت میکروچیپ می تواند عوارض جانبی جزئی مانند درد و تورم ایجاد کند.

نگرانی های اخلاقی: 

برخی افراد نگرانی های اخلاقی در مورد کاشت میکروچیپ در حیوانات دارند.

چگونه از طریق ریزتراشه حیوانات، صاحب آن را پیدا می کنند؟

هر ریزتراشه فقط شامل دو قطعه اطلاعات است: یک شماره مرجع منحصر به فرد و نام ارائه دهنده ریزتراشه. هنگامی که یک حیوان خانگی گم شده پیدا می شود، دامپزشک، پناهگاه یا سایر متخصصان حیوانات با دسترسی به اسکنر RFID می توانند ناحیه بین تیغه های شانه را اسکن کنند تا وجود ریزتراشه را بررسی کنند. اسکنر تراشه را فعال می کند که در غیر این صورت غیر فعال است و شماره منحصر به فرد و نام ارائه دهنده ریزتراشه روی صفحه نمایش اسکنر نمایش داده می شود. سپس سرویس اسکن حیوان می‌تواند با ارائه‌دهنده تراشه تماس بگیرد تا اطلاعات شخصی مربوط به آن شماره مرجع منحصربه‌فرد را که در یک پایگاه داده امن موجود است، به دست آورد. در نهایت می توان با صاحب آن تماس گرفت و گفت که حیوان خانگی آنها پیدا شده است.

آیا ریزتراشه کردن حیوانات خانگی ایمن است؟

میکروچیپ حیوانات چیست؟ اگرچه هر دستگاه کاشته شده خطر کمی دارد، ریزتراشه مورد استفاده فاقد قطعات متحرک است و تا زمانی که با اسکنر RFID تماس پیدا نکند، غیر فعال است. برخلاف آنچه بسیاری از مردم معتقدند، هیچ مدرکی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد که ریزتراشه کردن حیوانات خانگی باعث ایجاد مشکلات سلامتی می شود. کارشناسان توافق دارند که مزایای ریزتراشه کردن حیوانات بسیار بیشتر از خطرات جزئی این فرآیند است.